۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

موتور جستجو به عنوان رسانه

رهبر انقلاب بارها تاکید داشته اند که تمام این زورگویی های غرب و استکبار به علت توانایی علمی آنهاست و ما هرچه بیشتر به علوم مختلف دست پیدا کنیم در عرصه جهانی قدرت مانور بیشتری خواهیم داشت. استفاده از ابزار فرهنگی و رسانه ای برای گسترش نفوذ استکبار از سالها پیش شروع شده و هر ابزار جدیدی ساخته می شود از آن در جهت اهداف و منافع خود استفاده می کنند.
یکی از ابزار جدید موتورهای جستجو یا همان search engine ها هستند.
اعتماد بیش از حد به این ابزار به علت خدمات جالب و متنوعی است که به کاربران خود می دهند، حتی بنده در برخی وبلاگ های ضد دین دیدم که برای ترجمه قرآن هم از سرویس ترجمه گوگل استفاده می کنند که بسی باعث خنده اینجانب شد.
بنده به شخصه در موارد مختلف از گزینشی بودن نتایج جستجو مطمئن شدم که چند نمونه آن را با هم مرور می کنیم.
اول : زمانی که اردوغان نخست وزیر ترکیه در مقابل شیمون پرز به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه اعتراض کرد و محل را ترک کرد اگر شما به دنبال اخبار این ماجرا می گشتید و نام اردوغان را به انگلیسی جستجو می کردید به هیچ وجه از آن اجلاس نتیجه ای پیدا نمی شد و اخبار پیدا شده مربوط به ۴ سال قبل را برای شما به نمایش می گذاشت.
دوم : تا دو هفته بعد از حمله وحشیانه یک انسان متمدن غربی به مروه شروینی سرویس جستجوی عکس گوگل هیچ عکسی از این شهید مظلوم نمایش نمی داد.
سوم : امروز هم سایت فخیمه بی بی سی از خجالت خود یکی از بزرگ ترین تز های تاریخ را از آرشیو خود حذف کرده تزی که روشنفکترین زن ایران و به تازگی هم یکی از روشنفکترین زنان جهان داده بود، طوری که اصلا چنین مصاحبه تلفنی اصلا وجود نداشته.
این یعنی جریان آزاد اطلاعات که بعضی شعار آن را به تبعیت از اربابان غربی خود سر می دادند! واقعا تاسف می خورم برای کسانی که این شعارهای دروغین را باور می کنند و مانند پینوکیو که مست شهربازی شده و تبدیل به دراز گوش شد، با چشمانی پر از برق و حسرت به تمدن پوشالی غرب چشم دوخته اند.

بدانید که نتایج جستجو در بسیاری از موارد گزینش شده است و در واقع موتورهای جستجو خود نقش یک رسانه را دارند و مخاطب خود را به طور خیلی ماهرانه به آنجایی که خود می خواهند می برند.

۱۲ نظر:

  1. با سلام

    این مطلبتان مورد قبول است اما یک نکته!

    در اغلب اوقات هم ناتوانی ما در شناخت قوانین موتورهای جستجو(اصول سئو seo) باعث عدم نمایش در جستجوگرهایی همانند گوگل می شود.

    پاسخحذف
  2. سلام
    متاسفم براي اين بي دين هاي خام.
    ممنون از حضورتون.
    يا حق.

    پاسخحذف
  3. این تز زهرا رهنورد کدومه؟ همون داماد لرستان و فرزند آذربایجان رو میگی؟

    پاسخحذف
  4. درود بر عزیز دل

    طلخند:
    آقا اجازه؟ مگه میشه موتور جستجو کار بد انجام بدن! اونم گوگله عمو اشمیت؟!
    خب آقا اجازه؟ مگه عمو اشمیت داداشیه عمو واشینگتن نیست؟!
    آقا اجازه؟ اصلا مگه میشه عمو واشینگتن دروغ بگه؟!
    آقا اجازه؟ عمه کلینتون که این همه ما رو دوست داره؟!
    آقا اجازه؟ شما هم یه کودتاچی هستید؟! میگم توو تقلب دست داشتید؟
    آقا اجازه؟ شما 72 نفر از جیگرگوشه های عمه کلینتو کشتید؟!
    آقا اجازه؟ روزی چند کیلو سیبزمینی میخوری؟!
    آقا اجازه؟ مگه با چادر فرار کردن بده؟! اتفاقا خوشکل میشه که!
    آقا اجازه؟ خب روشنفکری جایزه داره دیگه! حسودی نکنید به جاش خودتونم یه فلسفه متعالی قبیلگی از خودتون در کنید!
    آقا اجازه؟ شما واقعا نمیبینی همه جا سبز شده؟! این همه بینهایت!
    آقا اجازه؟ چه فرقی میکنه من کجای دنیام! من خودم با شغل کمیابم صبح تا شب تو کشتی از "نزدیک" میبینم جمعیت بینهایتمون رو! هی به حال چیزایی که از "نزدیک" میبینم آه میکشم!
    آقا اجازه؟ این کیه هی اینجا آیه مینویسه! آخه اینام شد آیه؟! همین عموجونم "بوش"، هر صبح آیه تلاوت میکنه. تازشم شیطان براش نازل میکنه، نه این جبرئیل سوسول با اون پروبالش!
    آقا اجازه؟ بزار این مزدورایه ولایتی هی داد بزنن! زندونی کنن! تجاوز کنن! 72تا 72تا بکشن! بشکنن! مسجد آتیش بزنن! عکس پاره کنن! سخنرانیهارو هو کنن! ما که خیلی مودب و منطقی فقط "صحبت میکنیم"!

    آقا اجازه؟ یه وقت فکر نکنی من با پسرعمو سیا و اونیکی پسرعمو که ماله مامانش نیست "موساد" همبازی هستما!!! ولی خب بچه های خوبین "فقط بعضی وقتا" با هم میریم برام هله هوله میخره کلی کیف میکنم!


    "الهم عجل لولیک الفرج"

    پاسخحذف
  5. سلام
    خیلی مطلب جالبی گفتید واقعا متوجه نبودم. گاهی واقعا آدم بعضی چیزهای روزانه رو اونقدر باهاشون در تماسه دیگه نمیتونه ببینه. من خیلی کلمه های خاص رو تست کردم وا واقعا به معنای واقعی کلمه شگفت زده شدم!!! از اسامی کشورهای مختلف گرفته تا ادیان و مذاهب تا محصولات تجاری. واقعا تعجب آور بود. یعنی به عنوان یه ناظر کف کردم!یکی از روش های مهم شناخت یک Black Box یا سیستم این است که تعدادی سیگنال ورودی به اون داده میشه و بعد خروجی هارو مشاهده میکنند تا به ماهیت اون سیستم پی ببرند و درواقع سیستم رو کشف کنند! این مورد در جامعه هم صادقه. اگه به جامعه به چشم یک جعبه سیاه نگاه کرد میشه با دادن تعدادی ورودی به اون جامعه رو تحلیل کرد تا در آینده بتونی مقاصدت رو از اون جامعه کسب کنی. بهترین سیگنالها برای شناخت سیستم توابع ضربه است. در جامعه یعنی موارد بزرگ و کوتاه! مثل یک پاره کردن عکس امام یا انفجار حرم امام حسن در عراق. وقتی واکنش مردم رو دیدید اون جامعه رو تحمین می زنید که اگر فرضا خواستید در آینده به اون کشور و جامعه حمله کنید یا تجاوز به مذهبشون واکنش ها تا چه حدی است.
    ما هم اتفاقا می تونیم به سادگی مکانیزم جعبه سیاه گوگل رو به همین سادگی کشف کنیم. دقیقا نگاه جامعه غرب به اشخاص و آیتم های گوناگون در این سایت قابل شناخته! واقعا روش جالبیه! من که خیلی حال کردم با این کشف!

    پاسخحذف
  6. جناب محصل
    بنده اصلا از این رفتار کودکانه شما و جناب شمع سوخته در اصرار بر ادامه بحثی مغلوب شده و دروغی به این سخیفی تعجب نمی کنم.
    حتی یک کودک هم بهتر از شما استدلال می کند.
    اما علت چیست؟ آیا واقعا عقل شما در همین حد است و یا دلیل دیگری دارد؟
    در واقع این همان تفاوت آشکار انسان آزاد و برده می باشد.
    من کاملا آزاد هستم که فکر کنم و تصمیم بگیرم و بنویسم و آزاد هستم که حرف را اگر حق دیدم قبول کنم و هر چه دوست داشتم و درست دیدم در وبلاگم بنویسم.
    نقطه مقابل آن شما هستید که باید بر اساس نظر اربابان خود بنویسید و متاسفم که آزادی خود را به فرومایه ترین و حقیر ترین انسانهای زمانه فروختید. حق دارید بترسید به هر حال شما هر چه باشید از دکتر سلیمانی پور که بیشتر نیستید!!!.
    برای من بسیار واضح است که خودتان هم به اراجیفی که می نویسید اعتقادی ندارید ولی متاسفانه آزادی خود را معامله کرده اید و چه بد و ارزان هم معامله کردید.
    من هم مثل شما دعا میکنم هر چه زودتر این اوباش دستشان از این مملکت کوتاه شود تا شما هم حداقل بتوانید مطابق عقل و خواسته خود بنویسید نه مانند بردگان و بر طبق دستورالعمل.
    شک ندارم شما فرهیخته تر و دانا تر از مطالبی هستید که در وبلاگتان می نویسید.

    پاسخحذف
  7. سلام
    آقا سیاوش جان
    چرا فکر می کنی که این رفتار کودکانه است. چرا وقتی هر سندی برای شما آورده می شود به قول رهبر انقلاب برای آن فلسفه می بافید.
    (این که معلوم است چه کسی برده است. چه کسی برده نفس خود و شیطان است.)
    بالاخره باید کاری کنیم که شما به این نتیجه برسید که پیدا کردن حقیقت به اندازه جستجو(سرچ) کردن در گوگل آسان نیست و کمی زحمت دارد.
    هیچ فکر کرده ای که اگر ثابت شود که این حرف دروغ نیست ویک حقیقت تلخ است حرفهای شما و همفکران شما چه می شود:
    آنگاه تقلب در انتخابات دروغ می شود.
    شهیدان قلابی دروغ می شوند.
    تجاوز دروغ می شود.
    ما بیشماریم دروغ می شود.
    ....
    ....
    حتی شما هم دروغ می شوید جناب سیاوش!

    من فیلم با کیفیت تر این تز بزرگ را بدست آوره ام به زودی آن را بارگذاری(آپلود) خواهم کرد تا شاید به باز شدن چشمانتان کمک کند.
    انشاالله.

    پاسخحذف
  8. بابا محصل جان بزار آزاد باشه بنده خدا!
    چیکارش داری آخه؟! دهــــــــــــــــه!
    اصلا میدونی چیه؟!
    آدم باید فقط چیزایی که با چشمای خودش میبینه باور کنه، چه معنی داره چیزایی که ندیده باور کنه؟ ها؟!
    نه خدا رو!
    نه پیغمبر!
    نه امام زمان!
    نه مصاحبه 13 ژوئن!
    نه 24 میلیون رو!
    هرکسی دیگه ای هم دیده جد اندر جد دروغ گوئه.
    جیزه. اصلا بده، بـــــــــد.

    به جاش چیزای که دیدی رو باید باور کنی مثل:
    11 میلیون تقلب!
    72 کشته!
    4تا باجناق محموت!
    سیبزمینی خورا!
    قاتل ندا که بسیجی بود!
    و ...

    همشو با همین چشام از تو کشتی کمیابم دیدم!

    چرا هواست نیست آخه؟ اگه خودمم ندیدم بروبچز سیا و موساد برام اس ام اس میکنن، خدا خیرشون بده.

    الهم عجل لولیک الفرج

    پاسخحذف
  9. سلام هموطن
    بسیار عالی و هوشیارانه نکته سنجی کردی...
    خداوند شر همه منافقین رااز سر این مملکت کم کند.
    منتظرتان هستم

    پاسخحذف
  10. فکر کنم تصمیم داشتید دیگه یاسین به گوش ... نخونید!
    اولا که بنده فقط به سرچ بسنده نکردم و از منابع مختلف تحقیق کردم. مخصوصا خود جنابعالی و شمع سوخته که این جور با اطمینان صحبت می کردید.
    موتورهای جستجو هم بر اساس الگوریتم های خاصی کار می کنند که جزییات آن مربوط به شرکت صاحب آن است و قرار نیست دوستان شما دروغ بگویند و موتور جستجو از دروغ آنها حمایت کند.
    وظیفه بی بی سی هم مانند فالس نیوز خبر سازی نیست بلکه خبر رسانی می باشد. به عوض این که از موتورهای جستجو تا بی بی سی را سرزنش کنید قبل از وارد شدن به بحث اطمینان حاصل کنید که منابع خبری آن را هم در اختیار دارید.
    این فقط یک نمونه از صدها دروغی است که دوستان شما ساخته اند و می بینید با همه صبر و حوصله ما و تحمل توهینهای شما باز هم قادر به اثبات حتی یکی از آنها هم نیستید.
    بنده در صورتی که فایل مورد نظر را برای دانلود قرار دادید حتما و با کمال میل آنرا دانلود کرده و به آن گوش خواهم داد و نظرم را خواهم گفت و اگر حق با شما باشد و مطالب مورد ادعای شما صحت داشته باشد حتما پستی در مذمت خانم رهنورد خواهم نوشت. هدف من کشف حقیقت است نه مچ گیری و سفسطه.
    از همه مضحک تر این که این بحث را من شروع نکردم و مخصوصا از رفتار جناب شمع سوخته سخت متعجبم!!!.

    در خاتمه
    آینه چون نقش تو بنمود راست
    خود شکن آیینه شکستن خطاست

    پاسخحذف
  11. سلام
    چشم آقا سیاوش
    عکس العمل شما را هم بعد از دیدن فیلم خواهیم دید.
    ببینیم آیا باز هم رسانه های دیگر را متهم به خبر سازی می کنید یا نه.

    این گوی و این میدان.

    پاسخحذف
  12. بسم رب الشهدا
    سلام دعواسرچیه؟من الحقیر بااجازتون روش مبارزه سرورم "شمع سوخته" روقبول نمیکنم.چون معتقدم اگر آزادی فکری و فرهنگی باشه نتیجه ها عاقلانه تر خواهد بود

    بنده خئدم دوستی دارم سخت سبزرنگ.خدانیاره اون روزو که بخوام باهاش بحث کنم.برا همینم میگم :
    اییییکاش بجای احساسات عقل و بینش دست بکار میشد واسه همه افراد باهر عقیده و منشی.
    البته این نظرمنه و ابا تحمییییل نمیکنم
    اللهی! عجل لولیک الفرج بحق زینب

    پاسخحذف